Szakmai anyagok

Úton a kreatív munkavégzés felé

Hogyan tudja az Ember + Tér + Technológia hármasa megoldani a 21. század problémáit?

“A JÖVŐ GAZDASÁGÁNAK FIZETŐESZKÖZEI AZ ÖTLETE”

A fenti idézet Richard Florida közgazdász-társadalomtudóstól származik, akinek nevéhez a 2002-ben írt The Rise of the Creative Class fűződik.

Florida amellett érvelt, hogy a kreatív munka nem kizárólag a művészi tevékenykedésről szól, hanem sokkal inkább az új ötletek generálásáról és a komplex problémák megértésről. Kiállt amellett, hogy a kreativitás kardinális kérdés a fejlődést illetően, egyrészről az emberek, másrészről a városok és vállalatok tekintetében. Időbe telt, mire ez az elképzelés teret nyert magának.

A tervezői gondolkodás

A tervezői gondolkodás – avagy ugyanazon kreatív stratégiák használata a problémák megoldására – szintén ekkortájt került az érdeklődés középpontjába. A kreatív munkáról alkotott elképzelések számtalan új beszélgetésnek voltak indikátorai. Florida munkája pedig számos vitát hívott életre, hiszen az üzleti vezetőknek eddig nem okozott túl sok álmatlan éjszakát cégük kreativitással kapcsolatos tevékenysége. Sokkal inkább teljesítményükre és térnyerésükre fókuszáltak.

Ma már jól tudjuk, hogy eljött annak az ideje, hogy több téren is úgy tekintsünk a kreativitásra, mint gondolatiságra. Ahogy azt Florida megjósolta, azok a városok, amelyek teret adtak a kreatív munkának, felvirágoztak. Azok számára, akik megtapasztaltak gazdasági válságokat, fontos, hogy jobban belelássanak munkájukba és megértsék annak célját, amit segít, ha a kreativitásért felelős agytekervényeiket megmozgatják.

Azonban amellett sem szabad elmennünk, hogy a frissen végzett egyetemisták nem elégszenek meg azzal, hogy egy fehér fülkében ülve rutinfeladatokat végezzenek.

A Világgazdasági Fórum (World Economic Forum) alapítója, WorKlaus Schwab szerint a feltörekvő technológiai megoldások száma exponenciálisan növekedett, amely a „Negyedik Ipari Forradalmat” irányozta elő.

„Egy technológiai forradalom küszöbén állunk, amely alapvetően aszerint fog változni, ahogy élünk, dolgozunk és egymáshoz viszonyulunk” – állítja Schwab. „Mind mértékét, hatását és komplexitását illetően is biztos, hogy a változás semmi olyanhoz nem lesz hasonlítható, amit az emberiség korábban megtapasztalt.” Szembesülve ezzel az előrehaladással – amelyek amellett, hogy lehetőséget nyújtanak, erős versenyt és piaci zavarokat okoznak – a vállalatok felismerik, hogy költségcsökkentéssel nem tudnak növekedést elérni. Mindez csak úgy lehetséges, ha innováció-orientáltak. Az egyre növekvő komplex környezetben ezzel lehet nagyobb előrelépést elérni.

A KREATIVITÁS MEGÉRTÉSE

A legtöbb vállalatban azonban a kreativitás nem üti fel a fejét spontán. Az Adobe State of Create 2016 tanulmánya szerint az alkalmazottak nagy rész azt állítja, hogy szervezetük nem elég kreatív és sokan úgy vélik, hogy nem tudják felszínre hozni a bennünk rejlő kreatív potenciált. A közhiedelemmel ellentétben, a kreativitás nem egy heuréka-pillanat, ami csak az igazán különleges embereket illeti meg. A kreatív munka egy folyamat, amiben mindenki el tud köteleződni, ha megfelelőek a körülmények.

A Steelcase és a Microsoft együttes erővel azt tanulmányozta, hogy a vállalatok és az emberek milyen kihívásokkal szembesülnek, amikor a kreatív munkavégzést tűzik ki célul.

Ahhoz, hogy megértsük, hogy milyen szerepe van a térnek és a technológiának ennek támogatásában, ahhoz meg kell értenünk, hogy miként zajlik egy kreatív folyamat. „A kreativitás nem egy lineáris folyamat. És még csak nem is megjósolható. A különböző tevékenységeknek van egy ritmusa, ezért egyszerre követel konvergens és divergens gondolkodást, legyen szó kisebb-nagyobb csoportos meetingekről, vagy egyéni munkavégzésről.”

Lineáris munkavégzés

Kreatív munkavégzés

„A kreativitás egy olyan folyamat, amely során új dolgok születnek” – mondja a Microsoft Devices vezérigazgatója, Rald Groene. „Ahogy a kreativitás egyre központibb szerepet tölt be munkánk során, annak kérdése is egyre fontosabbá válik, hogy hol valósul meg.  A felhő- és egyéb mobil technológiának köszönhetően egyre kevésbé vagyunk az irodához kötve, azonban a kreatív munkára való igényünk és vágyunk visszacsábít minket.

Ennek ellenére a legtöbb ember úgy gondolja, hogy nem tudják felszínre hozni a bennünk rejlő kreatív potenciált. A megoldás az lehet, ha megtaláljuk az egészséges egyensúlyt a konvergens és divergens gondolkodás között és szem előtt tartjuk a terek egyensúlyát. Mindezt annak érdekében, hogy a kreatív munka minden munkafolyamatát támogatni tudjuk.

Egy friss Steelcase-Microsoft tanulmány rávilágít azokra a dolgokra, amelyekkel fokozható a kreativitás és amelyek segítségével több időnk jut a gondolkodásra anélkül, hogy bárki megszakítana bennünket. Ezt úgy lehet elérni, ha megadjuk az embereknek azt a lehetőséget, hogy szabadon váltsanak az egyéni munkavégzés és kollaboráció között. Ha megvan annak a ritmusa, hogy a közös munkát megelőzően erre lehetőség adódik, akkor közösen tudjuk átbeszélni az adott problémát és megoldási ötleteket tudunk rá találni” – mondja Donna Flynn, a Steelcase WorkSpace Futures alelnöke.

A kreatív munkán belül a kollaboráció is kihívásokkal teli, annak ellenére, hogy a vállalatok pénzt és energiát fektetnek a közös terekbe. A vezetők túlnyomó többsége úgy véli, hogy elegendő közösségi tér áll a munkavállalók rendelkezésére, de Steelcase-Microsoft tanulmányból kiderült, hogy csak 25%-uk válaszolta azt, hogy a terek alkalmasak a csapatok számára a kreativitást illetően.

„Fel kellett ismernünk a közös munkában és kollaborációban rejlő értékeket” – mondja Groene. „Manapság már nem azért megyünk be a munkahelyünkre dolgozni, mert ott vannak a fájlok, a telefon és a számítógépek, és nem is azért, mert ez az egyetlen tér, ahol csalatkozni tudunk a vállalati hálózathoz. Azért megyünk be dolgozni, mert ott van egyedül lehetőségünk arra, hogy közösen gondolkodjunk és tovább vigyük egymás gondolatait.

A kreativitás alapvető szerepet játszik a problémamegoldásban. Ez azt jelenti, hogy bonyolult, ismétlődő és kaotikus. Sokszor az ismeretlen dolgok homályos felderítése. ebből következik, hogy a kreatív munka sok elköteleződést kíván, mind fizikálisan, szellemileg és érzelmileg. Egyetlen megoldástípus azonban nem alkalmas arra, hogy az emberek különféle igényeit kielégítse.

Focus Studio

A KREATÍV MUNKA FELTÉTELEINEK MEGTEREMTÉSE

A Steelcase és a Microsoft együttműködésének alapvető célja, hogy megvizsgálja, miként növelhető a vállalat kreatív teljesítménye. Ahogy mondják, a kreativitást úgy tudjuk megteremteni, ha először megismerjük annak sajátosságait, majd megvizsgáljuk, miként tudja azt a tér és a technológia támogatni.

Ideation Hub

Az Ideation Hub csúcs-technológiai megoldás, amely ösztönöz minket az aktív részvételve, és egyenlő feltételeket biztosít ahhoz, hogy a résztvevők új ötleteket alkossanak, azokat újradefiniálják, majd megosszák egymással, és a távol levő kollégákkal.

„Ez egyértelműen a digitális és fizikai dolgok találkozásáról szó. Megteremteni a megfelelő teret, a megfelelő technológiát, a megfelelő időben.” – mondja Ludwig. „Most kezdtük azt látni, hogy a vállalatok a tradicionális irodából kezdenek elmozdulni az olyan munkaterek irányába, amelyek az ún. kreatív stúdiók felé mozdulnak el: olyan terek sokaságához, amelynek mindegyike támogatja az embereket és a munkájukat megkönnyítő technológiákat.”

Ideation Hub

Duo Studio

A csapatban való munka esszenciális megmutatkozása a kreativitásnak. Ez a tér a bizalmi kapcsolatot támogatja, amelyben két ember egymás vállára támaszkodva együtt felel a megalkotásért. Mindemellett az egyéni, fókuszált munkavégzést is támogatja. Megtalálható benne egy társalgó, hogy egy gyors, kreatív egyeztetésre össze lehessen hívni a csapatot.

„Korábban a technológia nem igazán jutott vezető szerephez a kreatív folyamatok kezdeti fázisában” – mondja Groene. „Ezek hátrányosan érinthetnek embereket és csapatokat egyaránt, és olyankor mindig összecsapnak a hullámok a fejünk felett. Sokszor az is sok időbe telik, hogy találjunk egy írható táblát. A számítógépek általában egy későbbi fázisban kerültek a képbe. De manapság a technológiára egy eszközként tekinthetünk, ami támogatja a gondolkodást a folyamat teljes ideje alatt. Mindig magunkkal tudjuk vinni a szükséges anyagokat, akárhol is szeretnénk dolgozni, hisz azok fénysebességgel állnak rendelkezésünkre” – magyarázza Groene.

Duo Studio

A KREATÍV TEREK ÖKOSZISZTÉMÁJA

A Steelcase és a Microsoft közös tanulmánya szerint akkor tudunk elmozdulni a kreatív munka irányába, ha az egymással összefüggő, de eltérő funkciójú terek – vagyis az ökoszisztéma – támogatja a kreatív munkavégzés minden fázisát, a gondolkodástól kezdve, a páros ötletelésen át, mindent. Ez teszi lehetővé, hogy bizalmat építsünk, ösztönözzük az újfajta gondolkodást, és az új dolgok kipróbálását. Így fog megszületni a kivitelezés és az anyaghasználat olyan együttese, amely lehetővé teszi a kreatív munkavégzést.

A jövőt az ötletek formálják” – mondja Ludwig. „Megalkotjuk és formáljuk őket, majd megfoghatóvá tesszük őket – és létrehozunk egy olyasvalamit, ami komoly értéket képvisel. A tereinknek és technológiai eszközeinknek meg kell oldaniuk problémáinkat és szolgálniuk kell jóllétünket. Ehhez az kell, hogy ösztönösen az ötletekre fókuszáljuk, és ne arra, ami nem működik. Ha ez megvalósul, akkor lényegesen gyorsabb lesz a vállalaton belüli információ-áramlás is.

Respite Room

A KREATÍV TEREK ÖKOSZISZTÉMÁJA

Ember + Tér + Technológia

Privátszféra: akusztikailag, vizuálisan, területileg és pszichológiailag
Testhelyzet: ülő, álló, pihenő, , lounging and perching
Közelség: people-to-people, people-to-tools + technology


Forrás: Steelcase
Eredeti cikk ide kattintva érhető el.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük