Egészségedre!

Mint irodatér specialisták, gyakran látogatjuk ügyfeleinket és kérünk visszajelzést a kihívásokról amikkel találkoznak, illetve megoldásainkról, melyeket ezekre nyújtunk. Az új naptári év – és egyben az influenza szezon – kezdetén nem ritka, hogy 30-35%-os munkahelyi hiányzást tapasztalunk, melynek kisebb része a téli szabadságok, nagyobb része viszont az évről-évre  kitörő járvány miatt következik be.

sneeze

Ügyfeleink zöme a saját bőrén tapasztalja, hogy az ingatlan optimalizációs törekvések és a modern technológiák használatának nyomán egyre több ember hatékony munkáját támogatja változatlan alapterületű vagy a korábbinál kisebb irodatér. Ennek pozitív vonatkozásai mindenki számára egyértelműek, mivel a csökkentett ingatlan költségek, a geográfiailag szétosztott projekt csapatok és a megfelelő információs technológia bevetése mind a korábbinál hatékonyabb üzleti folyamatokat eredményeznek. Ennek tipikus példái a kiszervezett, 2-3 műszakos ügyfélszolgálatok, call centerek, szolgáltató központok.

Sajnos azonban a munkaállomások, berendezési tárgyak, eszközök megosztása egyben a kialakult mikrobiológiai környezet megosztását is jelenti, ráadásul 2015-re a munkavállalók hozzávetőleg 37%-a mobil munkaerő lesz. Egy informatikai eszközön (mobiltelefon, laptop, billentyűzet) négyzetcentiméterenként akár 3800-4000 baktérium is vidáman megél, Dr Charles Gerba, az Arizonai Egyetem baktérium szakértője szerint minden irodai dolgozó napi átlag 10 millió baktériummal kerül érintkezésbe az irodatérben. Ez különösen abban az összefüggésben aggasztó, hogy feszített munkatempónk és a magas irodai népsűrűség eredményeképpen a személyi higiéné kevesebb figyelmet kap, mint egészséges volna. Ennek egyenes folyománya, hogy a munkahelyi hiányzások három leggyakoribb oka közt a stressz mellett a szezonális megbetegedések is igen előkelő helyet foglalnak el, ami anyagiakban kifejezve egészen rémisztő képet fest.

Ezt felismerve a felelős vezetők egyre több síkon próbálják felvenni a harcot a nem kívánatos vendégekkel, a mikroorganizmusokkal.  Az antimikrobiális eszköztár a legtöbbünk számára a különböző mesterséges vegyi anyagok használatát jelenti, miközben több síkon is harcba lehet szállni láthatatlan útitársainkkal. Már az ókorban is használták például az ezüst és réz különböző vegyületeit a víz tisztítására, illetve léteznek különböző botanikai eredetű anyagok, melyek segítségével sikeresen vehetjük fel a harcot a mikrobákkal – ilyen a fahéj, a szegfűszeg, a babérlevél, a teafa és a kakukkfű illóolaja. Minden antimikrobiális megoldás lényege, hogy a mikroorganizmusokat alkotó sejtek falát átszakítsa, megállítsa az anyagcsere folyamataikat, vagy más módon akadályozza a működésüket. További segítség lehet a felületek mintázatának mikroszkopikus léptékben való szabályozása, például az ún. Sharklet®, ami mikroszkopikus gyémánt alakzatok kialakításával a felületet a cápák bőrének mintázatához hasonlóvá teszi, ami a mikrobák számára nehezen élhető környezetet teremt.

Vigyázni kell azonban, hiszen nem minden mikroorganizmus káros, szervezetünk egészségét több millió apró társunk helyes egyensúlya garantálja. Dr Michael Schmidt, a Dél-Karolinai Orvosi Egyetem professzora és tanszékvezetője szerint az épített környezetünkben elhelyezett antimikrobiális anyagok feladata szervezetünk terhelésének csökkentése, nem pedig tehermentesítése, hiszen az emberi szervezet könnyedén elbánik az átlagos mikroba terheléssel.

Ology16

A munkahelyek változó világával kapcsolatos kutatásai keretében a Steelcase – a világ vezető irodabútor gyártója – a legnevesebb anitmikrobiális kutató/fejlesztő vállalatokkal dolgozva felismerte, hogy a következő generációs munkahelyek kialakításakor megkerülhetetlen a baktériumok és vírusok átadását megakadályozó megoldások kifejlesztése. Ennek első eredménye a NanoBioMatters vállalat által a Steelcase számára kifejlesztett BactiBlock® felület, ami elsőként a Steelcase Ology nevű asztal családjában ölt testet. A speciális megoldás a munkafelület leggyakrabban megérintett felületein aktív ezüst ionos bevonatot alkalmaz, mely így jelentősen csökkenti a megtelepedő mikrobák számát.

Láthatjuk tehát, hogy mivel a munkahelyek egyre sűrűbben lakottá válnak és egyre több időt töltünk ott, a mikroorganizmusok elleni felkészülés egy egészszéges irodatér kialakításakor megkerülhetetlenné válik. Az antimikrobiális megoldások alkalmazása természetesen nem jelenti azt, hogy csökkenteni lehet a tisztálkodási és higiéniás normákat, de nagyban hozzájárulhat a vállalat sikeres működéséhez azáltal, hogy hatékonyabban távol tartja kollégáinktól a káros mikrobákat, akik így hatékonyabban, egészséges környezetben végezhetik munkájukat.

Forrás: Steelcase 360° magazine, Issue 67, „Wellbeing: a bottom line issue”

Bővebb információ az Ology antimikrobiális kialakítású munkaasztal családról:  http://blue.hu/termekek/ology/

Amennyiben személyesen szeretne irodája kapcsán felvilágosítást kérni a KAPCSOLATI ŰRLAPUNKON jelentkezhet és mi felvesszük Önnel a kapcsolatot!

Racskó Balázs – Blue Business Interior Kft. – 2015(c)

Hozzászólok